Så är vi då äntligen på väg igen. I söndags bar det iväg, via Kastrup, för att lämna av Hanna som skulle till Grekland, men det är en helt annan historia... (se hannahojman.blogg.se )
Vårt första riktiga stopp var en gammal bekant; ställplatsen i Heiligenhafen, där vi brukar stanna på hemvägn efter att Elza varit hos sin favoritveterinär och fått avmaskningstabletter. Denna gången var det ganska tomt på parkeringen och vi kunde bre ut oss ordentligt. En härlig kvällspromenad vid stranden...

...där de har sina märkliga strandkorgar! Det blev tidigt i säng för att ladda inför en lång resa.

Vi orkade med ca 70 mil på måndagen och hamnade i Rothenburg an der Tauber, en underbart fin stad med massor av hus från medeltiden. Där finns t.o.m. en affär där man kan köpa sig en hel rustning!
Vackert och väldigt välbevarat! Ett sånt där ställe som man måste se!

Stadens specialitet är "snöbollar" som finns i massor av varianter...

... men i ärlighetens namn är de nog trevligare att titta på än att äta. Inte alls något jag tänker äta fler gånger, ganska tråkigt faktiskt.

Det är ju givetvis en stad med massor av turister och flera av dem kommer ju som bekant med husbil. Därför har man reglerat parkeringen och tillåter inte våra fordon att stå på vilen parkering som helst. (Vilket också tycks gälla för dem som kommer med häst och vagn!)

I morse gav vi oss vidare söderut och lämnade Tyskland och har nu kommit till Hall in Tirol, en mysig liten stad i Österrike.
Här har vi varit förr och det är en bra ställlplats vid en camping där vi just nu svettas i drygt 30 graders värme!

Det var en lite annorlunda utsikt på kvällspromenaden...

Vi får hoppas att vår nya fina luftkonditionering kan jobba på bra, så vi kan sova gott i natt innan vi äntligen ska passera gränsen mot Italien imorgon. Då blir det Venedig!
Imorgon är det midsommarafton, men den "riktiga" midsommaren är redan passerad. Nästan lite deprimerande. Att vi redan går mot mörkare tider...
Men förhoppningsvis har vi det mesta av värmen framför oss i alla fall! Specielt i Italien får man förmoda. Med anledning av detta har vi gjort en liten investering för att göra det lite drägligare. En portabel luftkonditionering som får följa med till Medelhavet och som även kan vara till nytta här hemma också.

Men först ska det firas midsommar med sill och jordgubbar och allt som hör till!
Vi får hoppas på lite sol och skönt väder.
GLAD MIDSOMMAR ÖNSKAS ALLA GLADA BLOGGLÄSARE!
Nu har ett nytt nummer av Cosmopolitan kommit, med nya bilder från Hannas resa till Costa rica i vintras:

Äntligen ett riktigt hästjobb!

Nja, inte helt och fullt för jag har några skriftliga omdömen kvar att skriva...men i stor sett så är det ledig sommar som gäller! Känns ganska ok, faktiskt! Om en vecka är det dessutom dags att åka på semesterresa, så man ska inte klaga!
Idag har vi varit och köpt myggnät till dörren i husbilen och ett litet bord, superlätt!, för snabba stopp längs vägen! När inte husbilen rullar, så passar det utmärkt som fruksotbord på altanen!

Igår hade vi fest hemma hos vår härliga kollega, Kerstin!
En fantastisk kväll med mycket gott att äta och dricka, ett perfekt "utesittarväder" (nästan hela kvällen...) och många glada skratt!
Den som sa att man ska välja sina arbetskamrater med omsorg, hade rätt!
Vi har gjort det! Synd bara att några slutar...

Tack till Kerstin & Fred och alla er andra, för en fin kväll!
...för nu har även lilltösen i famlijen klarat sig igenom skolan!
Igår var det den stora dagen som vi väntat på och förberedtt oss inför.
Det blev tidig väckning och redan klockan 8 kom klasskompisarna hit på champagnefrukost!

På eftermiddagen var det så äntligen dags att släppa ut studenterna från skolan...

...och det var en lycklig Hanna som kom ut i "friheten"!

Det blev en lång dag, med liten fest hemma med oss och sedan vidare till Madison med efterfest...
Så idag var det sömningt, nu när festen är över...

Nu är den avklarad. Balen! Efter en del förberedelser...

...var det dags för den slutgiltiga klänningen och de senaste skorna: (det har varit några stycken tills allt föll på plats...)

Först samlades gänget ute i Hemmeslöv för en liten förfest.

Därefter var det dags att bege sig till Äppegårdens golfklubb.

Här var det mycket nyfikna och ett riktigt härligt sommarväder.
Som gjort för att skåla i!

Efter middagen skulle alla till Pepes Bodega, men hur det var där vet vi inget om...
Nu ska vi ladda om, till själva studentdagen imorgon.
En del förberedelser är avklarade. Som tältet, Vi fick upp det till sist, men väggarna passde lite illa. Det ska nog funka åndå. Och vem vet, det kanske inte blir regn?

...men det var nog fler som var lediga idag. Vi gav oss iväg ganska tidigt (som tur var) för att bunkra i Helsingör. På fredag är det ju studentdax och då behövs lite drycker av varje...Men, så många andra som också skulle dit! Helt galet mycket folk på färjan, nästan så man blev orolig för att hela Själland skulle sjunka!
När vi laddat med vin, öl, bubbel och annat var det ännu mer folk på väg, så vi hade trots allt lite tur. (Eller var det skicklighet?)

En underbar dag, med bästa cabbevädret, lockade oss till en tur ut i grannskapet. Resultatet blev en knippe färska rödbetor (och lite annat smått och gott!)

Peter hävdade bestämt att man skulle koka dem med blasten på... och jag vet inte om det var blasten som gjorde det. Det blev i alla fall de godaste rödbetor jag någnonsin ätit. Med salt, smör och riven parmesanost smakade de helt gudomligt!