Experimentarium!

0kommentarer

Igår var vi i Köpenhamn (Hellerup) på Experimentariet med min klass! En supertrevlig utflykt, men massor av spännande experiment och äventyr! Eleverna tyckte att "Sinnenas tunnel" var häftigast, men jag måste erkänna att jag inte vågade gå in dit...
I ett totalt mörkt rum där man inte visste hur man skulle komma vidare och där allt filmades så folk utanför kunde se.
Nej tack! Så kul ska de inte ha, tänkte jag.
Men det fanns mycket annat spännande att utforska. Som att studera sin hud i mikroskop, testa reaktionsförmågan, ligga på spikmatta (fast det gjorde jag i ärlighetens namn inte heller) eller se sig själv med en värmekamera...

                       

...göra superstora såpbubblor, cykla igång lampor och TV-apparater, mäta blodtycket, skrika sitt högsta, simulering av jordbävning, studera strängarnas svängnngar på en gitarr, lösa spiongåtor, köra lyftkran eller lastfartyg...
Listan kan bli nästan hur lång som helst. Fast vi var där i närmare 5 timmar, alltblev det mesta utforskat. Så lång tid behövs för att ingen ska protestera när det är dags att går till tåget och åka hem igen!
Det var väldigt länge sedan jag var där, men det var verkligen var ett trevligt återseende. Stället hålls i fint skick trots många besökare varje dag! Men nu får det vänta några år tills nästa gång.

Kommentera

Publiceras ej